29. maj 2024

Anja Simonsen er gæsteredaktør på Tidskriftet for Østafrikanske Studier

-

CGC-forsker Anja Simonsen er sammen med Luca Ciabarri gæsteredaktør på en særudgave af Tidskriftet for Østafrikanske Studier om migration med titlen: “Fragments of Solidarity: the social worlds of African migrants moving northwards”

Trajectories

Gennem studier af unge migranters rejse fra Østafrika til Nordafrika og Europa langs ‘den Østafrikanske migrationsrute,’ giver denne særudgave os et indblik i de oplevelser, sociale netværk og mobile infrastrukturer, der former deres (sociale) rejse. Situeret i spændingsfeltet mellem mobilitet og social forandring, fremhæver studierne migrationens transformative potentiale: som en social kraft, der transformerer territorier, grupper, økonomiske og politiske strukturer: som social snarere end individuel proces.

I særudgavens introducerende kapitel præsenterer Simonsen og Ciabarri en analytisk ramme for studier af migration fra Østafrika til Nordafrika og Europa. De viser, hvordan ‘sociale verdener', genereret af mobilitet og migranternes lokale, translokale og nationale forbindelser, er centrale elementer for at forstå nutidens afrikanske samfund og deres politiske dynamikker. Dermed opfordrer de til undersøgelser af nutidige og historiske lokale forståelser og konceptualiseringer af migration i relation til solidaritetspraksisser, tvungen migration, migrantsmugling og opfattelser af mobilitet.