Hvide Bude leverer i stigende grad Københavns stoffer
Observatoriet har i den sidste tid fuldt med i udviklingen af hvide budes distribution af stoffer i København. Flere uafhængige kilder forklarer, at antallet af hvide bude – det vil sige kørende eller cyklende sælgere af stoffer, der er bestilt over social media eller beskedtjenester – er steget i København inden for en forholdsvis kort periode. De fortæller, at budene oftest sælger kokain og MDMA, samt kører rundt med pengene for de stoffer, der bliver solgt. Forskning og mediedækning har tidligere undersøgt de hvide budes rolle i stofsalget, men der mangler fortsat viden på området. Observatoriets kilder fortæller, at de har observeret en stigning og ændring i fremgangsmåden af salg af stoffer i nattelivet. De forklarer, at sælgerne er blevet mere opsøgende og at der på nuværende tidspunkt ses systematiske henvendelser til folk på gaden eller i køer ude foran barer og klubber. Fremgangsmåden er ofte, at én person fysisk henvender sig til mulige kunder på gaden. Herefter kommer en bil kørende og tager imod betalingen efterfulgt af en anden bil, som leverer varen. Fænomenet med de hvide bude hænger sammen med den kreative reklamation, som ofte følger med det at købe stoffer over sociale medier i dag. Udbuddet af stoffer på både krypterede medier såsom Wicker, Telegram og WhatsApp samt almindelige SMS’er og sociale medier såsom Snapchat, hænger ofte sammen med reklamer i form af catchphrases som: ”super på farten”, ”levering her fra top” og ”der var engang, hvor man var ærlig over for hinanden, og man kom til tiden”.
Rådgivnings- og behandlingstilbuddet U-turn bekræfter bekræfter også, at der er sket et skift fra det at købe stoffer på et gadehjørne til bestilling stoffer via mobiltelefoner og levering via bude. De fortæller ydermere, at sælgerne har brugeratings samt giver råd til deres købere og ofte tilbyder andre stoffer end dem, der er blevet efterspurgt. Ifølge Observatoriets kilder er det normalt at folk, som bruger stoffer, udveksler kontakter mellem sig, og at man som forbruger shopper rundt for at finde sine fortrukne hvide bude baseret på forskellige kriterier, såsom åbningstider, leveringstid, produktpris og kvalitet. Stofmarkedet i København i dag kan altså på mange måder sammenlignes med andre konkurrenceprægede markeder.
Sikkerhedsansvarlige hos Nordeuropas største nattelivskoncern REKOM GROUP mener også, at der er sket et skift i måden stofferne bliver handlet på i nattelivet. De efterlyser større politisk årvågenhed og ansvarstagen i forhold til at løse problemet, for eksempel ved at gøre områder med barer og klubber bilfri.
Observatoriet følger løbende med i udviklingen. Vi hører meget gerne for folk med yderligere indsigt i emnet.